Noted for U :)







Kisah..

  



                                                                 Sweet isn't? ^_^
















                                                  In sha Allah ... Ameen :)


                                               Ingat Pesanan ni Bakal Imam ku 








                                          Awak, sentiasa dlm doa Sy :)
   





 

                                                                               :)






Picture Source : Mr. Google.

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Sometimes..



Sometimes we should cry, right?
cause it might make us feel calm
But, don't over once you start crying
Instead we should realized that we're created by Allah s.w.t
To be strong once we're facing difficulties,
But, never feel ashamed to cry because Allah knows the reasons =)

Believe : You're strong :)


Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Syukur.., Alhamdulillah ^^


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatatuh. Semoga sentiasa dalam Lindungan Allah swt. InsyaAllah ^^. Apa khabar semua? Lama xupdate kan? hehe. bz sikit.., Alhamdulillah 1 september hari 2 dah selesai mendaftar sebagai Pelajar UiTM kampus seri Iskandar. Alahamdulillah dapat yg dekat2 je. nak bagi sy balik selalu la 2 :P hehe. Alhamdulillah doa ibu ayah termakbul nak tengok sy masuk "University" sebagai pelajar.., tempoh pengajian sy 3 tahun = 6 semester dalam Kos Ijazah sarjana muda pengurusan sistem pejabat.., kos yg sy dapat nii xdelah se"gah" kos2 lain.. tp alhamdulillah sy bersyukur sgt. Mungkin Allah dah tetapkan rezeki 2 untuk sy .  kat sini dpat kawan2 baru , ad yg satu kos ad yg x., best sgt, firstly, ditinggalkan mak ayah memang sedih.., sebab sepanjg 20 tahun , ni first time sy berpisah ngan family lama2 (mengade kn ? :P ) Alhamdulillah roomate sy semuanya baik2 belaka , kwn2 baru pun ^^. Alhamdulillah.. Bersyukur dengan apa yg kita ada..., yup kita berhak untuk terfikir mendapatkan yg "lebih baik" namun.., renungkan2 diri kita dahulu sebelum kita berfikir cm 2. Kunci dia.., bersyukurlah dengan apa yg ada ;). sy syg UiTM di hatiku. hehe ^^. 






  Alhamdulillah, baru2 ni jugak.., 15 september hari 2 genap umur sy 20 tahun. Alhamdulillah Allah masih lgi memberi peluang kepada saya untuk meneruskan tanggungjawab sy sebagai HambaNYA.

Ya Allah, Semoga Pertambahan Usiaku,
Seiring dengan Pertambahan Amalku,
Seiring dengan Peningkatan Taqwaku,
Seiring dengan Peningkatan prestasi & kualiti ibadahku,
Semoga ada Berkat dalam setiap perbuatanku.
Amin Ya Rabbal Alamin..

Semoga pertambahan usia ni.., akan menjadikan sy seorang Hamba yang taat kpdNYA.., meningkatkan kualiliti ibadah sy.., jd seorng Anak yg solehah.., berjaya dalam pelajaran dunia  & akhirat.., dapat membalas jasa kedua ibubapa sy.. serta dapat menunaikan haji suatu hari nanti . InsyaAllah.., amin.., Semoga tahun hadapan sempat juga sy bertemu dgn 15 september :) aminn..  hehe. ok la sahabat2 sekalian, xthu dah nak tulis apa. semoga bertemu lg di coretan akan datang.. aminn Jaga diri, jaga iman.  



Assalamualaikum w.b.t ^^

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

I'm Strong!

La Tahzan Innallaha Ma'ana 
Kuat Nurul!!
Ya Allah pinjamkan Aku kekuatan dari MU Ya Allah
Hamba Memohon PadaMU
Hamba Yakin dengan Setiap Doa Hamba Kepada Mu Ya Allah .

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Salam Ramadhan.

Assalamualaikum warah matullahiwabarakatuh. Semoga Sentiasa berada di bawah LindungiNYA, Alhamdulillah, ramadhan tiba lg, syukur alhmdulillah, kerana sekali lagi kita dipertemukan dalam bulan yang mulia ini, Alhamdulillah, :) Bulan yang penuh berkat, rahmat, semoga Amalan kita bertambah dan diterima Allah ,semoga ramadhan yg tiba kali ini kita tidak mensia2kan begitu sahaja..,InsyaAllah  :D 
Terdapat banyak keistimewaan bulan Ramdhan, yg tiada dalam bulan2 islam yang lain. Nak tahu x? hehe kebanyakan dah tahu, tp takpe, sy terangkan juga , antara kelebihan bulan Ramadhan ialah, yg pertama

1. Turunnya Al-Quran.
~ Terdapat 2 pendapat mengenai diturunkan Al-quran ini kepada Rasulullah saw, yg pertama pada 17 ramadhan 13 tahun sblm hijrah, yg kedua pula kitab suci ini diwahyukan pada 21 ramadhan , 13 tahun sebelum Nabi berhijrah ke Madinah , Namun begitu pendpat kedua lebih kuat, kerana Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul qadar. Al-quran merupakan kitab suci umat Islam yang memberi panduan dan petunjuk kepada umat islam ke jalan yg lurus.

2.Solat Tarawih.
~ Solat sunat pada bulan Ramadhan yang dilaksanakan di malam hari selepas menunaikan solat Isyak, ni pasti semua orang tahu kn? :) Solat Tarawih ni , dilakukan sepanjang Ramadhan , so apa tunggu lagi, setahun sekali je Ramadhan datang menjengah, jomla rebut peluang ni, Nabi Muhammad S.A.W pun melaksanakan solat sunat ni, kita perlu mencontohi dia kan? Sementara masih sihat ni, Jom2 ^^

3. Malam Lailatul Qadar
~Malam lailatul qadar, merupakan malam yang ditunggu2 umat islam , Malam yang dilimpahi keberkatan dan keistimewaan dan disebut , malam yang lebih baik dari seribu bulan, Malam ini di antara sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan . Rebutlah peluang ni dengan beriktikaf di Masjid, serta memperbanyakkan amalan termasuk membaca Al-Quran dan beribadat. Semoga bertemu Malam Lailatul Qadar ini ^^

Rasulullah SAW sendiri memperbanyakkan ibadah pada malam 10 yang terakhir melebihi daripada malam-malam sebelumnya. Aisyah ra berkata; 
“Rasulullah SAW apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan, 
baginda menghidupkan malam (dengan ibadah), mengejutkan keluarganya (bangun 
beribadah), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (tidak mencampuri) 
isteri-isterinya”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

4.Membayar Zakat Fitrah.
~Zakat Fitrah dikenakan pada setiap umat islam yang merdeka dan mampu. Tempoh pembayaran zakat fitrah adalah sepanjang Ramdhan  hingga sebelum terbenam matahari pada malam Aidilfitri. Zakat ini diwajibkan untuk membantu fakir miskin yang memerlukan dan  untuk mensyukuri nikmat yang diberikan Allah swt . Dengan membantu insan2 yang memerlukan , selain dituntut islam, kita juga akan mendapat ganjaran yang lebih besar daripada Alla swt.

5.Di Buka Pintu Syurga
~Pada bulan Ramadhan pintu2 syurga akan di buka, dan pintu Neraka ditutup, hal ini dapat dibuktikan
Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Apabila masuk bulan Ramadhan terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu neraka manakala sekelian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat.” (Bukhari & Muslim)

Oleh itu gunakanlah kesempatan untuk beribadah sebaik2nya dan bertaubat seikhlas hati bg menyucikan diri dari segala dosa2.


Semoga Ramadhan kali ini , kita dapat menggunakan peluang beribadah dengan sebaik2nya, berpuasa bukan sahaja menahan diri lapar dan dahaga, malahan  kita perlu mengawal diri dari melakukan maksiat seperti, bercakap bohong dan membuat perkara2 yg dilarang. Jika kita hanya berpuasa, namum masih melakukan perkara2 tersebut, tiada faedahnya kita berpuasa. Semoga Ibadah kita bertambah di bulan yg mulia ini, dan ibadah puasa kita diterima Allah SWT. InsyaAllah, ameen :)

Akhir kata, saya ingin mengucapkan selamat Menunaikan ibadah puasa , dengan khusyuk dan tawaduk. Semoga kita semua mendapat redhanya. InsyaAllah ameen. Jaga Hati , Jaga Iman, semoga Allah Redha :)
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^^

p/s : Bagi yg nk berdiet 2, boleh la amik peluang pada bulan ramadhan ni, cuma perlu pilih jenis makann yg sesuai , kuantiti makanan je ok. insyaAllah berat badan akn turun hehe :)








Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Pakaian yang Menjaga Kita. Bagaimana?

Assalamualaikum warahmatullhi wabarakatuh :) semoga berada dalam keaadan yang sihat sejahtera dan sentiasa di payungi RahmatNYA . 


Hari ni , entry sy pasal cara berpakaian,( pakaian muslimah ok ^_^)  berpakaian pun ada cara ke? hehe, mestilah ada, tambahan pula bagi yang beragama islam, hmmm macamana ye? Dalam Islam , telah digariskan beberapa perkara yg perlu dipatuhi semasa berpakaian, baik kaum muslim mahupun kaum muslimah , telah ditetapakan garis panduan berpakaian. Terdapat banyak Hikmah jika kita berpakaian yang mengikut garis panduan islam, antaranya dapat Menjaga Maruah Diri, dapat mengelakkan diri dari gangguan dan pelbagai lagi, Sesuai dengan

Firman Allah swt dalam Al- Ahzab ayat 59 : 
    "Wahai Nabi!, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukminin, Hendaklah mereka menutupkan JILBABnya ke Seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu agar mereka mudah dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha pengampun dan Maha Penyanyang." 

Melalui ayat tersebut kita dpat memahami dengan jelas perintah Allah swt . Banyak Hikmahnya jika kita mengikut garis panduan berpkaian dalam islam ni. Antaranya ialah
----> Memelihara maruah diri ketika keluar dari rumah dan berhadapan dengan masyarakat sekeliling, terutamanya lelaki ajnabi.
----> Pakaian yg sopan dapat menghindarkan diri muslimah daripada diganggu. 
----> Berperanan menggambarkan maruah diri dan identiti seseorang muslimah yang sentiasa terpelihara.

Cara-cara berpakaian Muslimah


                          






*Tudung.
Seterusnya tatacara pemakaian tudung/ shawl dsb. Tudung, wah skrang ni macam2 fesyen tudung kuar kan, belit2 sana hehe. best kan? Best memang best , nak belit cmna pun belit la ^^ tp harus mengikut tatacara pemaiakn tudung muslimah, sy teringat Ceramah Ustaz Don Daniayal yang saya dengar. Jo sama2 kita dengar Video ustaz Don Daniyal ni. semoga dpt Input2 yang boleh diamalkan n diperbetulkan :)









Contoh-contoh berpakaian yang selalu kita telepas pandang. 
Aikkk cmne 2? Maksudnye? kadang2 kita rasa macam kita dah menutup aurat dah, tp ada bahagian2 tertentu yang "tak sedap mata memandang". Contohnya macam ni :
---> Pakaian2 yang terlalu ketat hingga menampakkan garisan2 yang tak sepatutnya nampak. Paham kn?
---> Baju labuh, dah ok dah 2, tp pakai pulak ngan legging. Tahu kan legging 2 cm ne? Seluar ketat or legging menampakkan susuk kaki n peha. 
---> Baju yang berasal dari jenis bahan lycra. Selalunya ketat n boleh menampakkan susuk badan.
---> Baju pendek sangat, then bila duduk n tunduk sikit nampak benda2 yang xsepatutnya nampak. Malu >_<





Sekarang jelas kn? benda2 cmni kadang2 kita pandang ringan, padahal benda ni la kita kena jaga sebagai Muslimah, Makhota wanita ialah malu, bila hilang malu habis laa. Teringat pulak bait2 lagu "Puteriku sayang by Hijjaz " Malumu Makhkota yang tidak perlukan singgahsana tp ia berkuasa menjaga diri nama, tidak siapa yang akan boleh merampasnya melainkan kau sendiri yg pergi menyerah diri"
Oleh itu, sahabat sekalian, adik2 ingat. Maruah diri kena jaga kerana ianya SANGAT MAHAL. :)

Ingat! Biarlah, orang pandang kita tak cantik, bila pakai baju besar2, tudung labuh, sekurang2nya kita telah cuba sedaya upaya menjadi seorang hamba yang terbaik. Saya suka dengar satu bait ayat ni "UtamakanLah Pandangan Allah, Daripada Pandangan Manusia" buat, ape nak kesah orang ckap, lebih baik kesah kalau kita xikut panduan yang telah diberikan daripada Pencipta sekalian orang / manusia , Yakni Allah swt . kn? Kita hanya mampu berdoa supaya dibukakan hidayah agar mereka tergerak hati untuk bersama2 kita memperbaiki diri, sebagai pesediaan akhirat kelak . InsyaAllah :)

Akhir kata, sampai sini dulu entry kali ni, semoga kita sama2 dapat memperbaiki cara berpakaian kita ke arah lebih baik , InsyaAllah, Jaga Iman, Jaga Hati, Jumpa lagi pada entry akan datang. Assalamualaikum warah matullahiwabarakatuh ;)

#Thanks to google 4 the image ^^

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Dear My Future Imam ♥


Untuk bakal imamku, bakal pemaisuri hatimu ini mungkin seorang yang degil, manja, mengada, dan sebagainya. bersabarlah. tabahlah. :P

Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang
Aku berharap
Jika nanti Allah mempertemukan kita
Kau akan selalu membimbingku
Agar aku menjadi wanita yang solehah
Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga
Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat..

Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku
Jadilah ayah yang boleh mendidik anak kita
Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita 
di dunia dan di akhirat
Iaitu anak yang soleh dan solehah
Yang boleh menjunjung tinggi Agama Allah

Andai engkau  untukku
Ku harap kau boleh menjadi imam buatku dan anakku
Kau boleh menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita
Kau boleh mencintai aku apa adanya
Dan boleh menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan

Dan andai aku salah
Tegurlah aku dengan kata-katamu 
yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan
Andai aku marah
Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu
Agar marahku boleh berubah menjadi kelembutan
Andai aku lupa
Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang
Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita

Kerana
Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku
Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya
Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu.

Insya Allah. Amin Amin. hanya ini yang ku pinta.


Wahai akhi pujaan qalbu,
Kiranya diriku mencintaimu kerana Agamamu,
Janganlah risau serta ragu,
InsyaAllah aku tetap akan menantimu,
Kiranya ini yang terbaik pada pandangan Rabbku.

Memang ada yang lebih tampan darimu,
Memang ada yang lebih berharta darimu,
Memang ada yang lebih berkedudukan darimu,
Namun yakinlah semuanya pasti sirna ditelan waktu.

Bagiku engkau adalah ANUGRAH dari Penciptaku,
Kerana Dialah yang mencondongkan hati ini untuk menerimamu,
Dialah yang Maha Tahu serta menentukan segala sesuatu,
Setelah istikharah namun tetap engkau yang dipertemukan denganku.

Sabarlah menantikan waktu itu,
Kerana aku pun menanti sepertimu,
Walaupun banyak ujian menguji hatimu,
Namun yakinlah itu adalah untuk memantapkan hatimu,
Semua yang TERBAIK akan datang TEPAT WAKTU,
Sesuai KETENTUAN yang Maha Tahu,
InsyaAllah pasti akan dimudahkanNYA.

Ya Rabb...
Pemilik CINTA sejati,
Jika cintaku Kau ciptakan untuk dia,
Tabahkan hatinya, Teguhkan imannya,
Tegarkan dan temanilah dia dalam penantiannya,

Jika hatiku Kau ciptakn untuk dia,
Penuhi hatinya dengan kasih-MU
Terangi langkahnya dengan cahaya-MU,
Kutitipkn cintaku pada-MU untuknya,
Resapkan rinduku pada rindunya,
Mekarkan cintaku bersama cintanya,
Satukanlah hidupku & hidupnya Dalam Cinta-Mu..

Amin ya Rabbal Alamin...




# I don't own anythings, this belong to Rightful owner :) 
Thanks to Mr. Google 4 the Image :)


Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Israk & Mikraj


Mafhum firman Allah S.W.T.
“Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah Al-Israa’: Ayat 1)



Fasa Israk Mikraj  :

1. Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.
2. Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang ketujuh.
Perjalanan Rasulullah s.a.w dicatatkan dalam Al-Quran Surah Al-Isra' ayat 1 yg bermaksud :
"Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
The Most Amazing things is This Happen only in One Night. Subhanallah!





Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Favroite Quotes .


Jika kamu memancing ikan...

Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu...
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja..
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan
mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga...

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU,
hendaklah kamu MENJAGA hatinya...
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja...
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu,
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia
begitu teguh... cukuplah sekadar keperluanmu...
Apabila sekali ia retak... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula...
Akhirnya ia dibuang...

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya,
mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya...
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan
janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa...
Anggaplah dia manusia biasa.
Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN,
bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya...
Akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan, jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi,
yang kamu pasti baik untuk dirimu...
Mengenyangkan - Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..??
Terlalu ingin mengejar kelazatan... KELAK.. Nasi itu akan basi dan
kamu tidak boleh memakannya... Lalu kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan,
yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.
MENYAYANGIMU.. MENGASIHIMU...
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain..??
Terlalu mengejar kesempurnaan... KELAK.. Kamu akan KEHILANGANNYA
apabila dia menjadi milik orang lain... Lalu kamu juga yang akan MENYESAL :')















#i Don't own this , this belong to Rightful  owner :)
Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

‘Jarak ini menjaga aku dan dia’




“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga).”
[Ali 'Imran, 3:14]


Kini aku semakin mengerti, ‘JARAK’ ini bukan untuk menghukumku. Tetapi ‘JARAK’ ini untuk menjaga aku dan dia. Dengan ‘JARAK’ ini aku dan dia berjanji untuk berubah menjadi yang lebih baik. Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk memperbaiki cinta kepada Illahi.Dengan jarak ini aku dan dia berjanji untuk mencintai Pencipta kami lebih dari segalanya. Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk mendalami Islam hingga ke akar umbi. Dan Dengan JARAK ini jua aku dan dia yakin bila tiba saatnya nanti, aku dan dia akan lebih bersedia untuk melayari semua ini dengan jalan yang diredhai.

Terima kasih Ya Allah kerana memberi peluang kepadaku melalui jalan-Mu ini. Terima kasih kerana memberikan JARAK itu kepada aku dan dia.


Alhmdulillah terima kasih Ya Allah =)



#This belong to the rightful owner 

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Hari Nakbah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam ceria..., semoga sentiasa berada dalam RahmatNYA.., InsyaAllah.., Amin.., Apa khabar hari ni? semoga sihat selalu :) Hari ini sy nak share tentang Hari Nakbah.., Pernah dengar x.? mesti ade yg pernah dengar. Ok sy terangkan sikit, apa yg sy tahu ok :)
Hari Nakbah (15 mei) ni adalah hari yg diperingati oleh rakyat Palestine, orang Arab dan seluruh pejuang islam sejak tahun 1948, di mana hari ini sebagai hari rakyat Palestine dihalau beramai-ramai dari negara mereka sendiri. Itulah serba sedikit tentang hari Nakbah yg saya tahu. nak tahu lebih lanjut try search kat Mr. Wikipedia :). 
Sehubungan dengan itu, kalau kita tengok kat FB, ramai yg tukar DP. Hal ini untuk menyokong banduan-banduan Palestine yang mogok lapar lebih 50 hari dalam penjara. Allahu akbar..Semoga Allah melindungi saudara kita di sana. Amin ya rabbal Alamin., Dikatakan juga mogok Lapar ini terbesr dalam sejarah. Subhanallah.Sy nak ulas panjang2 pun sy tak berapa tahu pasal ni. Alhamdulillah ni je perkongsian yg sy dpt kongsi buat sahabt semua. Apa yg paling penting Jum sama2 kita berdoa agar ALLAH SWT melindungi saudara kita di Palestine serta seluruh saudara kita di mana jua mereka Berada. :)
Wallahu Allam. Jumpa lagi Di coretan akn dtg InsyaAllah. May ALLAH Save Muslims and Muslimat. AMeen..
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh :)



Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Kesihatan


Assalamualaikum.. Apa khabar semua? semoga sentiasa di bawah Rahmat Allah s.w.t. Syukur Alhamdulillah kita masih lagi dikurniakan kesihatan yang baik. Bagi yang tak sihat 2..., makan ubat ea. Rasenye lama sgt tak update blog ni.,  kesibukan sikit haha... So, hari ni saya nak bercakap pasal Kesihatan dan kita, eceh macam dokter la pulak, al-maklumlah nk jadi betul2 xlayak. so, apa yang nak disampaikan ni pendapat saya secara umum jela. Tentang kepentingan Penjagaan kesihatan untuk diri kita ni. Kesihatan yang baik dapat memberikan kita keselesaan untuk menjalani aktiviti seharian, betul x? kalau kita tak sihat mesti rasa malas kn nak buat kerja atau apa pun, nak tidur je kan.? :) hehe. Kadang2 sakit ni membawa Rahmat kepada kita, kenapa saya cakap cm 2 sebb
        Rasulullah s.a.w bersabda " Jika engkau bersabar engkau akan memperolehi syurga. Namun Jika engkau mahu sembuh aku akan berdoa agar Allah SWT menyembuhkan penyakitmu"
Melalui sabda Rasulullah saw jelas menunjukkan bahawa setiap panyakit yg diberikan kepada kita sebenarnya mengapuskan sedikit2 demi sedikit dosa kita. So sentiasa think positive kalu kita sakit 2 ok :)
       Kesihatan yang baik juga dpat membantu kita untuk meneruskan kita beribadah kepadaNYA. Oleh itu, kita mestilah mengambil makanan mengikut keperluan badan kita supaya sentiasa sihat. Rasulullah SAW , baginda amat menjaga pemakananya. Pesanan Baginda agar kita terhindar daripada sebarang penyakit apabila mengikuti Amalannya iaitu :
#Tidak minum susu bersama daging
#Tidak makan daging bersama ikan
#Tidak makan ikan bersama susu
#Tidak makan ayam bersama susu
#Tidak makan ikan bersama telur
#Tidak makan ikan bersama daun salad
#Tidak makan susu bersama cuka
#Tidak makan buah bersama susu

Jelas kn? lepas ni boleh la kita sedikit sebanyak cuba mengikuti pesanan Rasulullah SAW ni. insyaallah. Selain pemakanan seimbang, Dalam Al-quran juga kita diajar cara  menjaga kesihatan seperti.,
#Mandi pagi, iaitu sekurang2nya sejam sblum matahari terbit. Air sejuk yg meresap dpt mengurangkan penimbunan lemak
#Amalkan minum segelas air masak setiap pagi. Insya Allah terhindar dari penyakit.
#Waktu subuh merupakan waktu sesuai untuk kita bertafakur serta pnjagkan bacaan zikir.
#Sujud dpt megelakkan kita sakit kepala atau migrain. Hasil beberapa kajian oleh para Ilmuan.
#Menggunakan tangan kanan ketika makan dan menjilat jari apabila habis. Para saintis menemui bahawa enzim yg terkandung di celah jari iaitu 10 kali gnda terdapat air liur.

*sumber :Buku 100 pesanan terakhir Rasulullah oleh Muhd Nasruddin Dasuki.

Wah hebatkan. Dalam Al-quran semua telah diceritakan. :) oleh itu.., penjagaan kesihatan bermula daripada makanan sihat. Lepas ni kita cuba amalkannya okey. ok lah reader ku sekalian.., sampai sini dulu rasenye coretan saya kali ini. InsyaAllah kita jumpa lagi di lain coretan. ok. Jaga diri , Jaga Iman insyaAllah selamat Dunia Akhirat. Wallahu Allam.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaruh =)



Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Surat Untuk Calon Ibu Mertua Ku ♥

Asslamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh.. 

Kehadapan Calon Ibu Mertua Ku.., 

Sebelum saya terus menggores kata dalam tulisan ini..
izinkan lah saya memperkenalkan diri terlebih dahulu
duhai calon ibu mertuaku,
Perkenalkanlah saya adalah wanita biasa dengan keperibadian yang teramat biasa
dan dari kalangan keluarga yang biasa sahaja…

Saya bukanlah Khadijah ra, Seorang wanita yang luar biasa dalam Sejarah wanita islam…dan teramat Mulia
Saya bukanlah Aisyah ra, Seorang yang baik dalam ketakwaannya
Bukan pula Fatimah Az Zahra yang sangat terkenal dalam Ketabahannya
Tidak pula seperti Zulaikha yang teramat sangat cantiknya
Apalagi al Khansa yang sangat pandai mendidik mujahid – mujahid kecilnya

Tetapi, seperti yang saya katakan, saya hanya wanita biasa,…
Dengan ketakwaan yang biasa
Ketabahan yang tak seberapa,
Dan kecantikkan saya pun tak layak di perhitungkan….

Namun ibu,
Saya adalah wanita akhir zaman,
Yang punya cita – cita, menjadi wanita Solehah…
Yang akan berusaha mengabdi pada calon Suamiku
dan juga padamu….. Calon Ibu mertuaku….
Saya bukanlah musuh mu yang hendak merebut perhatian dan kasih sayang anakmu
Tetapi saya akan menjadi rakan mu untuk memberikan kasih sayang pada anak mu
Dan kelak pada mujahid – mujahidaku, calon cucu mu duhai ibu,

.Engkau tak perlu khuatir ibu,…
Saya tak akan memonopoli perhatian anak mu,…
Justeru saya akan menjadikannya lebih taat padamu,….
Kerana akan saya katakan padanya bahawa….
engkau lah yang utama patut mendapat perhatiannya barulah saya…
Saya pun tak akan marah jika engkau membantu mengatur rumah tangga ku,..
Kerana sebagai wanita yang baru menikah patutlah saya belajar darimu yang berlimpah pengalaman….
Dan engkau yang lebih tahu keinginan anakmu

Duhai, Calon ibu mertuaku….
Saya harap kita dapat menjadi rakan yang baik,…
Kerana pernikahan adalah membuka tabir rahsia antara aku dan anakmu…
Memerlukan banyak kesabaran untuk menghadapi banyaknya kejutan – kejutan dari perbezaan antara kami,
Saya berharap engkau dapat menjadi penasihat jika ku sedang dalam ke alpaan…
Menjadi pendengar yang setia saat saya ingin mengadu….
Kerana sekali lagi saya bukanlah siti hajar yang sabar dalam penderitaan….
Sekian.. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. =)




I do not own anything.,

This belong to rightful owner.
WallahuAllam..

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Buat Calon Imamku ♥

 Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Duhai calon pemilik tulang rusukku
Aku akan segera hadir dalam dinginnya malam dengan hangatnya jiwa. Ku tunggu hingga Ijab Kabul terucap dari lisanmu.
Aku akan menjaga dalam harumnya semerbak dalam jiwaku, menunggu hingga engkau menahkodai bahtera kita. Ku kan berhijab dengan sempurna dengan tak selalu mengikuti arah arus angin yang berhembus.

Duhai calon imam dalam solatku
Aku kan selalu hadir dalam cintamu kepada Allah, dengan siap aku akan menghamparkan sajadah sebagai alas sujudmu, dengan hadirku sebagai makmum..Insya Allah akan menyempurnakan solat kita.Dengan deru do’amu seiring “aamiin” dari lisanku.
Dalam hening malam air mataku ini tak henti ku titiskan bercahayakan munajat doa.

Duhai calon pemilik tangan gagah yang menolongku ketika aku terpuruk dan jatuh..
Lindungi aku dalam perjalanan hidup kita, ketika engkau terluka kan kubalut dengan cinta jiwa yang merona, menyembuhkan segala perih dalam jiwamu.

Duhai calon pengusap air mataku
Sungguh engkau takkan rela calon bidadarimu ini menangis, usaplah lembut pipi kemerah-merahan ini agar tak menangis, dan kan kuhaluskan telapak kakimu dengan mencucikannya ketika engkau pulang dari berjihad.

Duhai calon ayah dari para mujahi-mujahidah kita
Aku sebagai madrasah pertama sebagai sumber ilmu dari anak anak kita, kan kutanammkan ilmu agama agar mujahidah kita takut akan Rabbnya, santun pada kedua orang tuannya, menghormati orang-orang yang lebih tua. Akhlakul karimah yang baik kan kusisipkan dalam prilakunya semenjak kecil.

Duhai calon nahkoda yang kan membawa keluargaku ke syurga
Mari kita hiasi rumah kita dengan cahaya-cahaya iman…

Aku dalam diam sengaja tak menampakkan diri, agar engkau benar benar menemukanku dalam cahaya sujudmu..
Aku tak banyak bicara kerana aku takut ketika aku menyapa, engkau tepesona pada apa yang kuucap..
Aku menunduk malu, tak berani menatap mata binar yang engkau miliki, karena aku takut dapat memudarkan imanku..

Temukan aku wahai calon imam dalam sujudku…
Aku menunggu lisan ijab darimu..
InsyaAllah,sedia menanti di sini..
Ketika diri ini tiba-tiba merindukanmu wahai calon imamku




I do not own anything.,
This belong to rightful owner.
WallahuAllam..




Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

♥ Muslimah Sejati ♥

"Wanita ibarat epal. Epal yang tidak berkualiti amat mudah diperolehi kerana ia berguguran di tanah, tetapi,epal yang tidak mampu dimiliki berada di puncak,, Susah dipetik, susah digapai, tapi, kadang-kadang epal tu risau, kenapa la diriku belum dipetik lagi?? Lantas dia merendahkan martabatnya lalu menggugurkan dirinya ke tanah, sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH tinggikan martabatnya sehingga tiada siapa yang berani memetiknya. Hanya pemuda yang benar-benar beriman saja yang mampu memilikinya. Mungkin bukan di dunia, tapi, di akhirat. Biarlah jodoh bukan di dunia. Asalkan cinta ILLAHI menginginkannya.

SUBHANALLAH ♥


=)




Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

Copyright© All Rights Reserved akunakmyvipink.blogspot.com