Tabarruj.

Assslamualaikum. Alhamdulillah semoga sahabat2 dalam lindungan Allah SWT selalu. :) Dah lama rasanya tak update blog. Alhamdulillah hari ni , hati ni terpanggil  mahu bersama2 berkongsi tentang Apa yang dikatakan dengan Tabarruj.
Firstly , dengar je perkataan ni apa yang kita faham. Dulu mula2 dengar perkataan ni, sy pun tak berapa tahu apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan perkataan ini. Alhamdulillah Allah Tunjukkan jalan . Ilmu kene cari ye tak? Kita yang kena cari Guru , bukan guru yang cari kita kalau nak menuntut ilmu. Itu yang Mak sy selalu pesan. 
Berbalik Pada Tajuk kita.. 
Tabaruj Menurut
1.  Az-Zajjaj Abu Ishaq Ibrahim bin As-Sirri2 rahimahullahu berkata:
Tabarruj adalah menampakkan perhiasan dan segala yang dapat mengundang syahwat laki-laki.”
2Al-Imam Majdudin Abus Sa’adat Al-Mubarak bin Muhammad Al-Jazari atau yang lebih dikenal dengan Ibnul Atsir rahimahullahu menjelaskan makna tabarruj dari hadits:

“Nabiyullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam membenci sepuluh perangai (perbuatan)… (kemudian disebutkan satu persatunya, di antaranya adalah:) tabarruj dengan perhiasan tidak pada tempatnya.” 
(HR. Abu Dawud no. 4222. Namun hadits ini mungkar3 kata Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Dha’if Sunan Abi Dawud)

Ibnul Atsir rahimahullahu berkata:Tabarruj adalah menampakkan perhiasan kepada laki-laki yang bukan mahram (ajnabi). Perbuatan seperti ini jelas tercela. Adapun menampakkan perhiasan kepada suami, tidaklah tercela. Inilah makna dari lafaz hadits, ‘(menampakkan perhiasan) tidak pada tempatnya’.”
 (An-Nihayah fi Gharibil Hadits)

Menurut syariah, tabarruj adalah setiap perhiasan atau kecantikan yang ditujukan wanita kepada mata-mata orang yang bukan muhrim. Seperti yang disinyalir ayat,

“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.” 
(Al-Ahzab: 33)

Semoga sebahagian keterangan di atas sedikit sebanyak dapat menjelaskan Maksud tabaruj. 
Tabaruj , Berlebih-lebihan dalah berpakaian ataupun bersolek yang boleh menjadi perhatian orang lain, terutamanya lelaki ajnabi . Haa bahaya kan kadang2 kita tak sedar apa yang kita buat 2 berdosa.  Ramai yang anggap dosa Tabaruj ini biasa. Tapi berdosa tetap berdosa kan? Kalau hari2 buat dosa yang sama , tak jadi banyak dosa tu. Astghfirullahalazim. Sama2 lah kita saling mengingati. Okay, contoh situasi yang boleh dianggap tabaruj 
Pertama : Pakai Tudung fesyen terkini, contohnya shawl , tudung syria dengan sanggul yang tinggi, warna2 striking & tidak menutup sepertimana yang di syariatkan dalah hadis dan  boleh menarik perhatian orang lain terutama lelaki ajnabi.
 "Hai Nabi, katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anakmu, anak-anak perempuanmu, dan istri-istri orang mukmin, hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".
(Q.S. Al-Ahzab: 59)

Kedua :  Pakai rantai kaki ataupun rantai tangan , bila mana kita berjalan kedengaran bunyi yang boleh menarik perhatian.
Ketiga : Baju , gaun, baju kurung, Jubah, atau pakaian lain yang jarang ataupun terlalu ketat.
Sabda Rasulullah s.a.w.  "Perempuan-perempuan yang memakai pakaian tetapi masih seperti telanjang (dedah aurat) sehingga memalingkan pandangan lelaki ajnabi atas mereka, kepala mereka seperti bonggol unta Khurasan dan tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya pun" 
Ingatan Rasullullah s.a.w : 
Ada dua golongan dari penduduk neraka yang keduanya belum pernah aku lihat, pertama: satu kaum yang memiliki cemeti-cemeti seperti ekor sapi yang dengannya mereka memukul manusia. Kedua: para wanita yang berpakaian tapi telanjang, mereka menyimpangkan lagi menyelewengkan orang dari kebenaran. Kepala-kepala mereka seperti punuk unta yang miring/condong. Mereka ini tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium wanginya surga padahal wanginya surga sudah tercium dari jarak perjalanan sejauh ini dan itu.” (HR. Muslim no. 5547)
Kata Asy-Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullahu:
Allahu Akbar. Marilah sama2 kita fahami maksud sebenar Menutup Aurat Dengan Sempurna dan beramal dengannya.  Pesanan Allah telah jelas. Islam itu indah dan terlalu sempurna. Apa yang digariskan untuk menjaga kita semua muslimah islam . Indahnya Islam :) 
Akhir kata, marilah kita bersama2 saling ingat memperingati antara satu sama lain. Sama2 kita belajar & sama2 kita amalkan. Yang tak tahu cari sama2. Semoga lepas ni kita lebih mengambil berat soal tabaruj. Ya , yang pendek, labuhkan, yang ketat, longgarkan, yang jarang kita2 sama beli kain baru yang tebal dan lastly , pakai tudung jangan sanggul tinggi dah lepas ni InshaAllah. Semoga Lagi comel lepas ni hehe.  
Wallahu Allam. Semoga berkongsian ini dapat menjadikan diri sy dan sahabat2  lebih baik. Mari kita sama2 pertingkatkan iman, kerana diri ku juga masih banyak kelemahan dan bertatih memperbaiki diri dan iman. 

Assalamualaikum. Jaga diri, Jaga hati, Jaga Iman :) May Allah Bless Us

Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

0 Comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved akunakmyvipink.blogspot.com