Kesihatan


Assalamualaikum.. Apa khabar semua? semoga sentiasa di bawah Rahmat Allah s.w.t. Syukur Alhamdulillah kita masih lagi dikurniakan kesihatan yang baik. Bagi yang tak sihat 2..., makan ubat ea. Rasenye lama sgt tak update blog ni.,  kesibukan sikit haha... So, hari ni saya nak bercakap pasal Kesihatan dan kita, eceh macam dokter la pulak, al-maklumlah nk jadi betul2 xlayak. so, apa yang nak disampaikan ni pendapat saya secara umum jela. Tentang kepentingan Penjagaan kesihatan untuk diri kita ni. Kesihatan yang baik dapat memberikan kita keselesaan untuk menjalani aktiviti seharian, betul x? kalau kita tak sihat mesti rasa malas kn nak buat kerja atau apa pun, nak tidur je kan.? :) hehe. Kadang2 sakit ni membawa Rahmat kepada kita, kenapa saya cakap cm 2 sebb
        Rasulullah s.a.w bersabda " Jika engkau bersabar engkau akan memperolehi syurga. Namun Jika engkau mahu sembuh aku akan berdoa agar Allah SWT menyembuhkan penyakitmu"
Melalui sabda Rasulullah saw jelas menunjukkan bahawa setiap panyakit yg diberikan kepada kita sebenarnya mengapuskan sedikit2 demi sedikit dosa kita. So sentiasa think positive kalu kita sakit 2 ok :)
       Kesihatan yang baik juga dpat membantu kita untuk meneruskan kita beribadah kepadaNYA. Oleh itu, kita mestilah mengambil makanan mengikut keperluan badan kita supaya sentiasa sihat. Rasulullah SAW , baginda amat menjaga pemakananya. Pesanan Baginda agar kita terhindar daripada sebarang penyakit apabila mengikuti Amalannya iaitu :
#Tidak minum susu bersama daging
#Tidak makan daging bersama ikan
#Tidak makan ikan bersama susu
#Tidak makan ayam bersama susu
#Tidak makan ikan bersama telur
#Tidak makan ikan bersama daun salad
#Tidak makan susu bersama cuka
#Tidak makan buah bersama susu

Jelas kn? lepas ni boleh la kita sedikit sebanyak cuba mengikuti pesanan Rasulullah SAW ni. insyaallah. Selain pemakanan seimbang, Dalam Al-quran juga kita diajar cara  menjaga kesihatan seperti.,
#Mandi pagi, iaitu sekurang2nya sejam sblum matahari terbit. Air sejuk yg meresap dpt mengurangkan penimbunan lemak
#Amalkan minum segelas air masak setiap pagi. Insya Allah terhindar dari penyakit.
#Waktu subuh merupakan waktu sesuai untuk kita bertafakur serta pnjagkan bacaan zikir.
#Sujud dpt megelakkan kita sakit kepala atau migrain. Hasil beberapa kajian oleh para Ilmuan.
#Menggunakan tangan kanan ketika makan dan menjilat jari apabila habis. Para saintis menemui bahawa enzim yg terkandung di celah jari iaitu 10 kali gnda terdapat air liur.

*sumber :Buku 100 pesanan terakhir Rasulullah oleh Muhd Nasruddin Dasuki.

Wah hebatkan. Dalam Al-quran semua telah diceritakan. :) oleh itu.., penjagaan kesihatan bermula daripada makanan sihat. Lepas ni kita cuba amalkannya okey. ok lah reader ku sekalian.., sampai sini dulu rasenye coretan saya kali ini. InsyaAllah kita jumpa lagi di lain coretan. ok. Jaga diri , Jaga Iman insyaAllah selamat Dunia Akhirat. Wallahu Allam.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaruh =)



Mencari Cinta Sejati Mendamba Kasih Illahi

0 Comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved akunakmyvipink.blogspot.com